Goed nieuws
Wim Verhoeven Hope Town correspondent

Goed nieuws kan het klimaat redden

10/02/19

Wedden dat na ‘klimaatspijbelaars’ het woord ‘klimaatmoe’ trending zal worden? Het zou héél spijtig zijn. Hier lees je hoe dat komt en hoe we dat kunnen voorkomen. 

Stukjes tekst delen op sociale media is eenvoudig.

  1. Selecteer de passage die je heeft getroffen.
  2. Zie de icoontjes van Facebook, Twitter en LinkedIn verschijnen.
  3. Kies het gewenste platform en volg de procedure

De klimaatwijziging is een acuut probleem. Daarom is het heel hard nodig om iederéén mee te krijgen en er samen iets aan te doen. Helaas zal dat nooit lukken in de (sorry) verhitte sfeer van de afgelopen weken. Wie vandaag het hardst roept,  is er vaak helemààl niet in geïnteresseerd om iedereen mee te krijgen. Dat is écht niet goed.

Wat is er eigenlijk aan de hand? Wel, er komen verkiezingen aan. En dan gaan alle remmen los. Dat komt omdat de politiek én alles wat daar rond hangt (drukkingsgroepen, middenveld, belanghebbenden, …) wéét dat ‘de inzet van de verkiezingen’ bepaald moet worden. Want wie ‘de inzet van de verkiezingen’ kaapt, wint zetels. Zo werkt dat. Soms is de inzet van de verkiezingen ‘de Walen’. Soms ‘de asielzoekers’. En nu is er ‘het klimaat’. 

Loopgraven

En dus wordt er hard geroepen en betoogd, proberen cynici goedbedoelde initiatieven te kapen, vliegen de verwijten over en weer. Daarom sneuvelt een minister, mag een burgemeester wel of niet spreken op een betoging en komt zelfs het onderwijs in de storm terecht. Kortom: een loopgravenoorlog. Je bent nu voor ‘harde klimaatmaatregelen’ of ‘tegen’. Je bent nu ‘een egoistische klootzak’ of ‘iemand met hart en verstand op de juiste plaats’. Je bent nu ‘een babyboomer die alles kapot heeft gestookt, gevlogen en gereden’ of ‘een jongere die de aarde redt voor zijn kinderen’. Ik vrees dat deze loopgravenoorlog voor 26 mei niet meer stopt. En nadien ook niet.

 Enthousiasme!

Dat is heel erg spijtig, want zo worden heel veel mensen klimaatmoe. Ze worden bang gemaakt. Ze vrezen niet mee te kunnen als er straks elektrisch moet gereden worden. Als ze extra zullen moeten betalen voor energie. Als zij veel dingen die vandaag vanzelfsprekend zijn niet meer zullen mogen of kunnen.

Hoe krijg je nu het meeste gedaan? Door mensen klimaatmoe te maken en hen vervolgens een klimaatbeleid door de strot te duwen? Of door iedereen enthousiast te maken om sàmen iets te doen? Onze CO2-uitstoot is op wereldschaal verwaarloosbaar. Daarmee maken wij nooit het verschil. Maar beeld je eens in dat we al onze landgenoten enthousiast zouden krijgen over het klimaat. Beeld je in dat we fier zouden zijn op onze bedrijven, ingenieurs, wetenschappers die groene oplossingen bedenken. Beeld je in dat we ons spaargeld (die bijna eindeloze hoop miljarden op spaarboekjes) massaal kunnen investeren in een CO2-arme toekomst. Beeld je in dat de overheid, het middenveld, de bedrijven en de mensen dààr op inzetten. Op enthousiaste mensen, tof nieuw beleid, straffe investeringen, fijne keuzes voor de consument. Dàn zou dat kleine landje in het hart van Europa een mega-steen verleggen in de rivier!

 Goed nieuws

Ik geloof in de kracht van goed nieuws. Ik geloof dat mensen enthousiast kunnen worden als ze ook goed nieuws horen over het klimaat. Niet om de problemen te minimaliseren, maar om een weg naar de oplossing te tonen. En dat is er, hoor. Op deze website, in mijn nieuwsbrief https://iedereenbenieuwd.be/mailinglist/inschrijven.html  en op de facebookpagina van iedereenbenieuwd.be  zal je in de toekomst veel goed nieuws vinden. Over het klimaat in de eerste plaats, maar ook over andere actualiteit die té fel polariseert en té weinig oplost. Het is maar een spreekwoordelijke druppel, maar als méér mensen dat zouden doen… 

 

  • Wat doet dit bericht met je?

    Geweldig, . Ik kijk ernaar uit om je reactie in mijn mailbox terug te vinden. Je hoort nog van me. Daar mag je op rekenen.
    Voor alle duidelijkheid: je reactie wordt niet online gepubliceerd. Jij bent de enige die deze pagina nu met jouw reactie ziet. De volgende keer dat je deze pagina bezoekt, is ze verdwenen.

    Je reactie moet minimum 20 karakters tellen.

    Wat heeft dit te betekenen?

    Dit lijkt een ridicuul invulveld. Het is nogal wiedes wat je moet invullen! Maar software heeft het er doorgaans moeilijk mee. Het is dus een poging om dit formulier op een eenvoudige manier tegen misbruik te beschermen.

  • Zin in meer?

  • Er is meer goed dan slecht nieuws

    Onze kranten en nieuwssites lopen over van slecht nieuws. Toch is er ook veel veel goed nieuws. Waarom krijg je dat nauwelijks te lezen? 

    Na een loopbaan van meer dan 25 jaar in de media, ijver ik voor een andere aanpak van het nieuws.

    Tegelijk gebruik ik mijn neus voor wat nieuwswaarde heeft graag om goed nieuws op te sporen. Omdat ik denk dat je met goed nieuws gewoon véél meer gedaan krijgt. Het resultaat zie je op iedereenbenieuwd.be.

    Ik stel ook graag mijn expertise ter beschikking om jouw goed nieuws te verspreiden.

    Zo vertel ik je alles

  • Nu nog niet, maar later?

    Bedankt voor je e-mailadres.

    Er is een e-mail naar dat adres vertrokken

    1. om er zeker van te zijn dat het bestaat (ik wil geen "fake" e-mailadressen);
    2. om bevestiging te vragen (ik wil niet dat iemand anders je e-mailadres stiekem toevoegt) ;

    Je e-mailadres wordt pas toegevoegd als je op de bevestigingslink in de e-mail klikt. Doe je dat niet, dan ontvang je geen updates over iedereenbenieuwd.be.

    Vind je dit allemaal wel interessant, maar is het nu niet het moment om actie te ondernemen? Voeg dan je e-mailadres toe aan mijn mailinglijst.

    Ik geef je de toelating om mij via e-mail te informeren over nieuwe artikels, initiatieven en aanbiedingen van iedereenbenieuwd.be.

    Omwille van GDPR is jouw expliciete toestemming vereist. Aanvinken dus.

    Er staat een uitschrijfknop in elke e-mail die ik je via de mailinglijst stuur. Als je daarop klikt, wordt jouw e-mailadres uit mijn lijst verwijderd. Je ontvangt vanaf dat moment geen updates meer over iedereenbenieuwd.be. Ik behandel je persoonlijke data met de grootste zorg en respecteer jouw privacy.

You're part of the game

De samenleving verandert snel. Ook het nieuws. Of beter: ook de manier waarop mensen zals jij met nieuws omgaan.

Wat boeit je vandaag? Wat is nieuws voor jou? Hoe denk je over journalisten? Waarom brengen de klassieke media amper goed nieuws ? Waarom bereiken ze zo weinig jonge mensen?

Wat kunnen bedrijven, organisaties en individuen doen om nieuws te maken van hun innoverende projecten?

Vul je e-mailadres in. Ik stuur je ongeveer een keer per maand een update over mijn missie om op deze vragen een antwoord te vinden. Met verhalen die je op ideeën brengen.

Ik geef je de toelating om mij via e-mail te informeren over nieuwe artikels, initiatieven en aanbiedingen van iedereenbenieuwd.be.

Omwille van GDPR is jouw expliciete toestemming vereist. Aanvinken dus.

Er staat een uitschrijfknop in elke e-mail die ik je via de mailinglijst stuur. Als je daarop klikt, wordt jouw e-mailadres uit mijn lijst verwijderd. Je ontvangt vanaf dat moment geen updates meer over iedereenbenieuwd.be. Ik behandel je persoonlijke data met de grootste zorg en respecteer jouw privacy.