Goed nieuws
Wim Verhoeven Hope Town correspondent

Goed nieuws: trucker wordt eindelijk groener

21/02/19

Er beweegt wat in het vrachtvervoer op de weg. Vandaag is dat ongeveer goed voor 6 procent van de totale CO2-uitstoot in ons land. En dat kan perfect naar beneden.

Stukjes tekst delen op sociale media is eenvoudig.

  1. Selecteer de passage die je heeft getroffen.
  2. Zie de icoontjes van Facebook, Twitter en LinkedIn verschijnen.
  3. Kies het gewenste platform en volg de procedure

Eerst de cijfers. Transport is ongeveer goed voor 20 procent van de totale CO2-emissie in ons land. Ik zeg ongeveer omdat de berekeningswijze wel eens verschilt. Belangrijker: dat aandeel stijgt. Als we vergelijken met referentiejaar 1990, produceren we op àlle vlakken MINDER CO2 dan toen (industrie, energie, huishoudelijke verwarming, landbouw, afval, …). Alleen tertiaire gebouwen (kantoren, bedrijven, scholen, …) en vooral transport stoten nu MEER uit. Vijf miljoen ton extra per jaar om precies te zijn. Daar is dus werk. Bijna een derde van die uitstoot komt van vrachtwagens en bussen. De befaamde bestelwagentjes van onze e-commerce zitten hier niet eens bij. 

 Normen!

Ze komen er rijkelijk laat mee, maar Europa legt de vrachtwagenconstructeurs nu toch emissienormen op. Dat is net beslist. Er is fel gelobbyd, dus zijn de uiteindelijke percentages kleiner dan gehoopt. Maar ze bestaan nu, net als voor personenwagens. Vrachtwagens moeten in 2025 15 procent minder CO2 uitstoten. In 2030 moet dat 30 procent zijn. Niet zaligmakend, maar een begin. 

 In Nederland groeit ondertussen het platform cleanroadtransport. Een initiatief van de sector zélf. Ze zoeken heel simpele, praktische manieren om efficiënter te gaan rijden. willen het aantal lege kilometers registreren en verminderen bijvoorbeeld. En hun klanten verplichten mee te stappen in CO2-reductie door anders met vervoer om te gaan. Dat kan dus ook. 

 Elektrisch

Tenslotte rijden op dit moment al elektrische vrachtwagens rond in heel Europa. Vaak bij wijze van proef, maar ze zijn er. Alle grote constructeurs zijn ermee bezig: Daimler, Volvo, Daf, Man,… en ook Tesla natuurlijk. De actieradius is het grootste probleem: 300 km is al heel wat. Fantastisch voor leveringen in steden maar niet ideaal voor de lange afstand. Anderen (Hyunday, Nikola, Toyota) gokken op waterstof. Nikola maakt zich sterk dat je een kleine 2.000 km kan rijden met een van hun waterstoftrucks. Da’s al tot behoorlijk diep in Spanje Op dat paradepaardje kom ik later nog terug… 

 Conclusie? Ze zijn er niet als eersten aan begonnen, maar nu beweegt er wat in het vrachtverkeer.  

 

  • Wat doet dit bericht met je?

    Geweldig, . Ik kijk ernaar uit om je reactie in mijn mailbox terug te vinden. Je hoort nog van me. Daar mag je op rekenen.
    Voor alle duidelijkheid: je reactie wordt niet online gepubliceerd. Jij bent de enige die deze pagina nu met jouw reactie ziet. De volgende keer dat je deze pagina bezoekt, is ze verdwenen.

    Je reactie moet minimum 20 karakters tellen.

    Wat heeft dit te betekenen?

    Dit lijkt een ridicuul invulveld. Het is nogal wiedes wat je moet invullen! Maar software heeft het er doorgaans moeilijk mee. Het is dus een poging om dit formulier op een eenvoudige manier tegen misbruik te beschermen.

  • Zin in meer?

  • Er is meer goed dan slecht nieuws

    Onze kranten en nieuwssites lopen over van slecht nieuws. Toch is er ook veel veel goed nieuws. Waarom krijg je dat nauwelijks te lezen? 

    Na een loopbaan van meer dan 25 jaar in de media, ijver ik voor een andere aanpak van het nieuws.

    Tegelijk gebruik ik mijn neus voor wat nieuwswaarde heeft graag om goed nieuws op te sporen. Omdat ik denk dat je met goed nieuws gewoon véél meer gedaan krijgt. Het resultaat zie je op iedereenbenieuwd.be.

    Ik stel ook graag mijn expertise ter beschikking om jouw goed nieuws te verspreiden.

    Zo vertel ik je alles