Kom in het nieuws
Wim Verhoeven nieuwsmaker

Onderschat nooit de kracht van regionaal nieuws

03/01/19

Het is verleidelijk om je communicatiebeleid heel groot te zien. Maar vergeet nooit je naaste buren. Lokaal in het nieuws komen, heeft veel voordelen.

Stukjes tekst delen op sociale media is eenvoudig.

  1. Selecteer de passage die je heeft getroffen.
  2. Zie de icoontjes van Facebook, Twitter en LinkedIn verschijnen.
  3. Kies het gewenste platform en volg de procedure

Lezersonderzoek leerde élke keer hetzelfde, toen ik hoofdredacteur was bij Het Laatste Nieuws. De hoogste leesscore vond je op de voorpagina. Logisch. Maar daarna volgde altijd het streeknieuws. Met leesscores diep in de tachtig, soms negentig procent. Geloof me: dat is véél volk. 

 Streeknieuws is niet altijd even spannend. Het is ook niet altijd even goed gemaakt. Maar het wordt gelezen en bekeken. Lokaal nieuws is vaak een goeie manier om de waarden en het verhaal van je bedrijf mee te geven. Precies omdat het meer op mensenmaat wordt gemaakt, omdat de lokale redacties makkelijker bereikbaar zijn en omdat we nu eenmaal allemààl willen weten wat er dichtbij ons gebeurt.

Veel bronnen

 Het aantal regionale nieuwsbronnen is ondertussen bijna eindeloos. De kranten hebben hun streeknieuws digitaal ontsloten. Vroeger was het gratis, vandaag zit het meestal in een pluszone. 

Maar er is meer. Bijna één Vlaamse radioluisteraar op drie stemt af op Radio2. Er zijn ook lokale TV-kanalen. De kwaliteit ervan wisselt enorm, maar omdat ze hun nieuwsuitzending de hele avond herhalen, komt er veel volk voorbij. 

 Voor Mediahuis is regionaal nieuws strategisch zelfs erg belangrijk. Zij geven niet alleen de nationale kranten De Standaard en Het Nieuwsblad uit, maar ook Gazet van Antwerpen, het Belang van Limburg, De Gentenaar, een heel netwerk huis-aan-huisbladen én een digitaal streekplatform (madeinantwerpen.be en aanverwante) dat zich op bedrijfsnieuws concentreert. En de Krant van   West-Vlaanderen (Roularta) blijft in haar provincie een krachtig merk. Wie nieuws maakt dat op al deze platformen verschijnt en bovendien de moeite doet om ook alle ultralokale, minder professionele initiatieven te bereiken, heeft écht goed gewerkt. 

Herkenbaarheid

Lokaal nieuws moet het hebben van herkenbaarheid. Als je lokaal nieuws wil maken, moet je daarmee aan de slag. Herdenk dus je nieuwscampagne. Vaak moet je een beetje weg van je grote, mooi bedachte merkenverhaal. Begin éérst te vertellen dat je iets betekent in de streek. 

 Dat kan werkgelegenheid zijn, een nieuwe bedrijfshal, een extra winkel. Iets zichtbaars. Maar ook mensen zijn superbelangrijk. Komt de CEO uit de streek? Gaat het bedrijf over van vader op zoon? Gebeurt er iets met een werknemer die bekend is in het verenigingsleven? Vaak kan je jouw verhaal zelfs relevant maken in verschillende regio’s tegelijk. Door er telkens een andere regionale twist aan te geven. Ook hier geldt: zoek dat éne zinnetje. In dit geval: dat éne zinnetje dat de buren willen weten. 

Niet eender wat

En denk vooral niet dat regionale kanalen eender wat publiceren of uitzenden omdat het uit de streek komt. Commerciële content komt er vaak niet in. Meestal moet je nieuws écht wel doordacht en relevant zijn.  Ik kom er in de toekomst nog op terug omdat ik rotsvast in regionaal nieuws geloof. Ik denk zelfs dat regionaal nieuws in ons medialandschap nog het langst overeind zal blijven. Daar zitten die cijfers van bovenaan zéker voor iets tussen!

  • Wat denk jij?

    Geweldig, . Ik kijk ernaar uit om je reactie in mijn mailbox terug te vinden. Je hoort nog van me. Daar mag je op rekenen.
    Voor alle duidelijkheid: je reactie wordt niet online gepubliceerd. Jij bent de enige die deze pagina nu met jouw reactie ziet. De volgende keer dat je deze pagina bezoekt, is ze verdwenen.

    Je reactie moet minimum 20 karakters tellen.

    Wat heeft dit te betekenen?

    Dit lijkt een ridicuul invulveld. Het is nogal wiedes wat je moet invullen! Maar software heeft het er doorgaans moeilijk mee. Het is dus een poging om dit formulier op een eenvoudige manier tegen misbruik te beschermen.

  • Zin in meer?

  • Maak nieuws. Maak naam.

    Heb jij een mediaplan nodig? Een succesvolle perscampagne? Uitstekende persteksten?
    Dan moet je hier zijn! 

    Ik werk al 25 jaar in de media. Vijf jaar lang was ik hoofdredacteur van de grootste krant/website van het land.  Ik weet hoe nieuws werkt en hoe journalisten denken.

    Zo werken we samen