Kom in het nieuws
Wim Verhoeven nieuwsmaker

Hoe een kleine club toch in de pers kwam

30/11/18

Mooi in het nieuws komen, is minder moeilijk dan je denkt. Dat bewijst dit verhaal van een kleine voetbalclub die toch de nationale media haalde. 

 

Stukjes tekst delen op sociale media is eenvoudig.

  1. Selecteer de passage die je heeft getroffen.
  2. Zie de icoontjes van Facebook, Twitter en LinkedIn verschijnen.
  3. Kies het gewenste platform en volg de procedure

Midden 2018. Voetbalclub K Lierse SK is failliet en uit haar asse herrijzen twee nieuwe clubs. Ik wil het even hebben over de kleinste van de twee: K Lyra-Lierse. Lyra-Lierse speelt in de derde amateurklasse. Voor wie niet thuis is in het voetbal: daar zitten nog vier hogere reeksen boven. Een kleine club dus, maar toch haalden we het nationale nieuws.

Vanaf dag 1 hebben we een paar heel belangrijke kernwaarden. Ten eerste gaan we vol voor de jeugd. Lyra-Lierse heeft een kwaliteitskeurmerk van de Voetbalbond en leidt bijna 350 spelertjes op. Ten tweede hebben de fans inspraak in het beleid.  Ze controleren de rekeningen en kunnen zelfs mede-eigenaar worden als de club ooit wordt verkocht. Ze zijn ondertussen met een dikke duizend (vorig jaar gemiddeld 130!).

Zo halen we pers

We zijn gaan communiceren. Met een sterk eigen kanaal en filmpjes met duizenden, soms meer dan tienduizend views. Er hangt een geweldige sfeer rond de club. Onze communicatiecel kan die sfeer erg goed overbrengen. Kijk maar eens naar onze  facebookpagina. En like ze misschien meteen: dan groeien we verder :-) 

En we halen de pers. Een paar maanden geleden wilde ik de buitenwereld toch eens vertellen dat de fans iets hebben dat die van Anderlecht of Club Brugge niét hebben: echte inspraak in het beleid. Normaal krijg je zo’n kleine club nooit in het nationale nieuws. Maar wij haalden alle grote kranten. 

Opgebouwd verhaal

De reden? Een goed opgebouwd verhaal. Ik vertrok bij de problemen van onze eersteklassers, die vaak in handen zijn van één wispelturige man met (soms te) veel geld. Ik verwees naar een paar buitenlandse teams met fanparticipatie, die kerngezond zijn en soms zelfs kampioen spelen. Ik benadrukte dat we pas de derde club in België zijn die deze stap zet. En ik nodigde twee dames uit van de internationale vereniging, die ijvert voor fanparticipatie in het voetbal. Onze invalshoek: zij spraken erover in het Europees Parlement. Zo werd onze  kleine club relevant en haalden we het nationaal nieuws. Toen we hierin slaagden was dat hele schandaal rond die voetbalmakelaars niet eens losgebarsten. Anders was onze invalshoek nog duidelijker geweest… 

Denk als journalist

Moraal van dit verhaal? Veel bedrijven beseffen niet op welk waardevol nieuws ze zitten. Soms heb je een kleine twist nodig. Zoals het Europees parlement in dit geval. Soms gebeurt er iets waar je kan op inspelen. Dat had het voetbalschandaal kunnen zijn. Het is telkens maatwerk. De kunst bestaat erin dat ene elementje uit te spelen, dat journalisten aan het denken zet. Dat doe je door je even in hun hoofd te verplaatsen. 

 Nog eentje om het af te leren? Op een gegeven moment gaven we een EHBO-cursus. Elke club heeft mensen met een EHBO-brevet nodig. Maar het bestuur wilde dat alle jeugdtrainers en afgevaardigden iemand kunnen reanimeren. De lesgever vertelde me dat dit redelijk uniek is. Meer hadden we niet nodig om de kranten, de regionale televisie, verschillende nieuwssites, … alweer te bereiken. Onze simpele EHBO-cursus stond overal. En terecht!

Denken als een journalist. Elke woordvoerder, elk PR-bureau, elke communicatiecel zou het moeten kunnen. Hou deze site in de gaten en schrijf je in op mijn nieuwsbrief. Ik geef een schat aan tips. Of mail me: ik kom het je graag vertellen in jouw bedrijf of organisatie. 

 

  • Wat denk jij?

    Geweldig, . Ik kijk ernaar uit om je reactie in mijn mailbox terug te vinden. Je hoort nog van me. Daar mag je op rekenen.
    Voor alle duidelijkheid: je reactie wordt niet online gepubliceerd. Jij bent de enige die deze pagina nu met jouw reactie ziet. De volgende keer dat je deze pagina bezoekt, is ze verdwenen.

    Je reactie moet minimum 20 karakters tellen.

    Wat heeft dit te betekenen?

    Dit lijkt een ridicuul invulveld. Het is nogal wiedes wat je moet invullen! Maar software heeft het er doorgaans moeilijk mee. Het is dus een poging om dit formulier op een eenvoudige manier tegen misbruik te beschermen.

  • Zin in meer?

  • Maak nieuws. Maak naam.

    Heb jij een mediaplan nodig? Een succesvolle perscampagne? Uitstekende persteksten?
    Dan moet je hier zijn! 

    Ik werk al 25 jaar in de media. Vijf jaar lang was ik hoofdredacteur van de grootste krant/website van het land.  Ik weet hoe nieuws werkt en hoe journalisten denken.

    Zo werken we samen

  • Nu nog niet, maar later?

    Bedankt voor je e-mailadres.

    Er is een e-mail naar dat adres vertrokken

    1. om er zeker van te zijn dat het bestaat (ik wil geen "fake" e-mailadressen);
    2. om bevestiging te vragen (ik wil niet dat iemand anders je e-mailadres stiekem toevoegt) ;

    Je e-mailadres wordt pas toegevoegd als je op de bevestigingslink in de e-mail klikt. Doe je dat niet, dan ontvang je geen updates over iedereenbenieuwd.be.

    Vind je dit allemaal wel interessant, maar is het nu niet het moment om actie te ondernemen? Voeg dan je e-mailadres toe aan mijn mailinglijst.

    Ik geef je de toelating om mij via e-mail te informeren over nieuwe artikels, initiatieven en aanbiedingen van iedereenbenieuwd.be.

    Omwille van GDPR is jouw expliciete toestemming vereist. Aanvinken dus.

    Er staat een uitschrijfknop in elke e-mail die ik je via de mailinglijst stuur. Als je daarop klikt, wordt jouw e-mailadres uit mijn lijst verwijderd. Je ontvangt vanaf dat moment geen updates meer over iedereenbenieuwd.be. Ik behandel je persoonlijke data met de grootste zorg en respecteer jouw privacy.

You're part of the game

De samenleving verandert snel. Ook het nieuws. Of beter: ook de manier waarop mensen zals jij met nieuws omgaan.

Wat boeit je vandaag? Wat is nieuws voor jou? Hoe denk je over journalisten? Waarom brengen de klassieke media amper goed nieuws ? Waarom bereiken ze zo weinig jonge mensen?

Wat kunnen bedrijven, organisaties en individuen doen om nieuws te maken van hun innoverende projecten?

Vul je e-mailadres in. Ik stuur je ongeveer een keer per maand een update over mijn missie om op deze vragen een antwoord te vinden. Met verhalen die je op ideeën brengen.

Ik geef je de toelating om mij via e-mail te informeren over nieuwe artikels, initiatieven en aanbiedingen van iedereenbenieuwd.be.

Omwille van GDPR is jouw expliciete toestemming vereist. Aanvinken dus.

Er staat een uitschrijfknop in elke e-mail die ik je via de mailinglijst stuur. Als je daarop klikt, wordt jouw e-mailadres uit mijn lijst verwijderd. Je ontvangt vanaf dat moment geen updates meer over iedereenbenieuwd.be. Ik behandel je persoonlijke data met de grootste zorg en respecteer jouw privacy.