Storytelling! Native advertising! Branded content! Marketeers worden steeds vaker een beetje journalist om die nieuwe, wispelturige consument te bereiken. In dit stuk vind je vijf criteria om dat écht goed te doen.
Want 'commerciële content maken' klinkt heel mooi en soms ziet het er zelfs mooi uit. Maar zijn de opdrachtgevers nadien ook écht … content?
In dit stuk geef ik vijf criteria die kunnen helpen. Want draai en keer het zoals je wil. Een marketeer wil verkopen en mensen voelen dat. Ze zijn extra argwanend. En dus heb je hele goeie journalistieke technieken nodig om commerciële content te maken die mensen inspireert en écht werkt. Eigenlijk moet jouw lat gewoon hoger liggen dan die van de klassieke journalist.
Meer prikkels, minder tijd. Da’s het moderne leven. En dus absorberen we enkel wat ons aanbelangt. Daarom moet commerciële content écht ergens over gaan. Je moet inspîreren of op zijn minst heel goed informeren. Want mensen stellen zich vragen. Wat leer ik hier uit? Wat kan ik ermee? Kan ik het verder vertellen? Kan ik het gebruiken? Kortom: “what’s in it for me?” Van nature lees je geen brochures over wasmiddelen. Behalve als je het ultieme geheim van een witte was leert kennen.
Eerlijk duurt het langst. Er is niks mis mee om te vertellen dat een verhaal tot stand kwam met de hulp van jouw adverteerder. Mensen voelen dat toch, dus kan je het even goed in de verf zetten. Maak er dan ook een sterkte van. Gebruik expertise. Als de expertise van jouw bedrijf buiten discussie staat, dan kan je je eigen specialisten gebruiken. Is dat niét zo, gebruik dan echte experten, met naam en faam. Experten, waarvan mensen aanvoelen dat ze hun reputatie niet voor een appel en een ei te grabbel gooien.
Marketeers maken vaak één grote fout. Ze willen hun opdrachtgever veel te blij maken. En dus zetten ze hem in het zonnetje. Ze maken de brochure extra glanzend. De CEO ziet er plots een paar jaartjes frisser uit. En stockfoto’s fleuren het geheel nog een beetje op. Perfect als glijmiddel aan de balie van het bedrijf. Maar niet om echte mensen te bereiken. Vermijd plastic. Blijf authentiek. Ga voor échte mensen, échte situaties, maak jezelf een beetje kwetsbaar. Ook de woordkeuze, de toon van wat je zegt of schrijft, is belangrijk. Alleen maar juichen leidt nergens toe.
Wat jij zegt, is werkelijk veertig keer op waarheid gecontroleerd. Overdrijf niet. Geef de juiste cijfers. Wees hypercorrect. En vertel mensen waar ze jouw verhaal kunnen nakijken. Onlangs zag ik een brochure over beleggen en daarin moest toch ook de kasbon als veilige haven aangeprezen worden. Kasbons leggen een rendement van nul komma nul procent gewoon voor een hele tijd vast. Daarom is de kasbon toch een risicobelegging, want je weet niet waar de inflatie naartoe gaat en hoe andere beleggingsinkomsten gaan evolueren. Ook al wou de opdrachtgever dat je zijn kasbons ging aanprijzen, door halve waarheden te vertellen haal je die hele brochure onderuit.
Geweldig, . Ik kijk ernaar uit om je reactie in mijn mailbox terug te vinden. Je hoort nog van me. Daar mag je op rekenen.
Voor alle duidelijkheid: je reactie wordt niet online gepubliceerd. Jij bent de enige die deze pagina nu met jouw reactie ziet. De volgende keer dat je deze pagina bezoekt, is ze verdwenen.
Wil jij jouw verhaal in een brochure, een website, een betaald artikel? Wil je dat jouw verhaal helder is? Inspirerend? Geloofwaardig en correct?
Ik werk al meer dan 25 jaar in de media. Vijf jaar lang was ik hoofdredacteur van de grootste krant/nieuwssite van het land.
Samen maken we jouw verhaal beter voor jouw klanten. Ik maak wat jij nodig hebt of ik help jouw team. Ik geef er ook lezingen over. Op deze website vind je heel wat tips en tricks.
Stukjes tekst delen op sociale media is eenvoudig.