Curiosity marketing
Wim Verhoeven merkverbeteraar

De vijf harde wetten van commerciële content

30/11/18

Storytelling! Native advertising! Branded content! Marketeers worden steeds vaker een beetje journalist om die nieuwe, wispelturige consument te bereiken. In dit stuk vind je vijf criteria om dat écht goed te doen. 

Stukjes tekst delen op sociale media is eenvoudig.

  1. Selecteer de passage die je heeft getroffen.
  2. Zie de icoontjes van Facebook, Twitter en LinkedIn verschijnen.
  3. Kies het gewenste platform en volg de procedure

Want 'commerciële content maken' klinkt heel mooi en soms ziet het er zelfs mooi uit. Maar zijn de opdrachtgevers nadien ook écht … content?  

In dit stuk geef ik vijf criteria die kunnen helpen. Want draai en keer het zoals je wil. Een marketeer wil verkopen en mensen voelen dat. Ze zijn extra argwanend. En dus heb je hele goeie journalistieke technieken nodig om commerciële content te maken die mensen inspireert en écht werkt. Eigenlijk moet jouw lat gewoon hoger liggen dan die van de klassieke journalist. 

1. What's in it for me?

Meer prikkels, minder tijd. Da’s het moderne leven. En dus absorberen we enkel wat ons aanbelangt. Daarom moet commerciële content écht ergens over gaan. Je moet inspîreren of op zijn minst heel goed informeren. Want mensen stellen zich vragen. Wat leer ik hier uit? Wat kan ik ermee? Kan ik het verder vertellen? Kan ik het gebruiken? Kortom: “what’s in it for me?” Van nature lees je geen brochures over wasmiddelen. Behalve als je het ultieme geheim van een witte was leert kennen.

2. Gebruik (jouw) expertise

Eerlijk duurt het langst. Er is niks mis mee om te vertellen dat een verhaal tot stand kwam met de hulp van jouw adverteerder. Mensen voelen dat toch, dus kan je het even goed in de verf zetten. Maak er dan ook een sterkte van. Gebruik expertise. Als de expertise van jouw bedrijf buiten discussie staat, dan kan je je eigen specialisten gebruiken. Is dat niét zo, gebruik dan echte experten, met naam en faam. Experten, waarvan mensen aanvoelen dat ze hun reputatie niet voor een appel en een ei te grabbel gooien.

3. Blijf authentiek

Marketeers maken vaak één grote fout. Ze willen hun opdrachtgever veel te blij maken. En dus zetten ze hem in het zonnetje. Ze maken de brochure extra glanzend. De CEO ziet er plots een paar jaartjes frisser uit. En stockfoto’s fleuren het geheel nog een beetje op. Perfect als glijmiddel aan de balie van het bedrijf. Maar niet om echte mensen te bereiken. Vermijd plastic. Blijf  authentiek. Ga voor échte mensen, échte situaties, maak jezelf een beetje kwetsbaar. Ook de woordkeuze, de toon van wat je zegt of schrijft, is belangrijk. Alleen maar juichen leidt nergens toe. 

4. Wees hypercorrect

Wat jij zegt, is werkelijk veertig keer op waarheid gecontroleerd. Overdrijf niet. Geef de juiste cijfers. Wees hypercorrect. En vertel mensen waar ze jouw verhaal kunnen nakijken. Onlangs zag ik een brochure over beleggen en daarin moest toch ook de kasbon als veilige haven aangeprezen worden. Kasbons leggen een rendement van nul komma nul procent gewoon voor een hele tijd vast. Daarom is de kasbon toch een risicobelegging, want je weet niet waar de inflatie naartoe gaat en hoe andere beleggingsinkomsten gaan evolueren. Ook al wou de opdrachtgever dat je zijn kasbons ging aanprijzen, door halve waarheden te vertellen haal je die hele brochure onderuit.

5. Maak nieuws

Die eerste vier criteria zijn niet onoverkomelijk. Inspireren? Daarvoor heb je creativiteit nodig en daar wordt een marketeer nu net voor betaald. Expertise? Authentiek? Correct? Dat vereist discipline en soms ook overtuigingskracht naar de klant. Maar nieuws maken? Dat is minder eenvoudig. Nochtans is nieuws de beste manier om je doelpubliek te prikkelen en - als je het werkelijk  goed doet - in het echte nieuws te geraken. Als dat lukt, overstijg je elke vorm van reclame. Want mensen zijn nieuwsjunkies. Omdat ze van nature nieuwsgierig zijn én omdat ze altijd gespreksstof nodig hebben.
 
Heel veel bedrijven beseffen niet dat ze op nieuws zitten. Ze peinzen zich suf over manieren om naar buiten te treden. Tegelijk zie ik ontelbaar veel persbriefings, berichten en uitnodigingen waarvan ik denk: waar zit het nieuws? Waarom zou ook maar één journalist hier iets mee doen? Ze hebben niet dat éne zinnetje, dat éne feit, waarvan je voelt: dàt willen we weten! Ik kom hier in de toekomst nog vaak op terug, want het is essentieel. En het goede nieuws? Zo’n nieuwsneus kan je aanscherpen. 
  • Wat denk jij?

    Geweldig, . Ik kijk ernaar uit om je reactie in mijn mailbox terug te vinden. Je hoort nog van me. Daar mag je op rekenen.
    Voor alle duidelijkheid: je reactie wordt niet online gepubliceerd. Jij bent de enige die deze pagina nu met jouw reactie ziet. De volgende keer dat je deze pagina bezoekt, is ze verdwenen.

    Je reactie moet minimum 20 karakters tellen.

    Wat heeft dit te betekenen?

    Dit lijkt een ridicuul invulveld. Het is nogal wiedes wat je moet invullen! Maar software heeft het er doorgaans moeilijk mee. Het is dus een poging om dit formulier op een eenvoudige manier tegen misbruik te beschermen.

  • Zin in meer?

  • Hoezo, jouw verhaal kan beter?!

    Wil jij jouw verhaal in een brochure, een website, een betaald artikel? Wil je dat jouw verhaal helder is? Inspirerend? Geloofwaardig en correct?  

    Ik werk al meer dan 25 jaar in de media. Vijf jaar lang was ik hoofdredacteur van de grootste krant/nieuwssite van het land.

    Samen maken we jouw verhaal beter voor jouw klanten. Ik maak wat jij nodig hebt of ik help jouw team. Ik geef er ook lezingen over.  Op deze website vind je heel wat tips en tricks. 

    Zo werken we samen