Stel je voor. Marketing op papier. Een boekje. Een magazine. ‘Ben je gek geworden? Dit is de 21ste eeuw, man!’ Dat weet ik wel. Maar lees misschien toch even verder…
Een kort stukje, onlangs in De Morgen. “Amerika kampt met boekenschaarste”. De omzet van hardcovers is er in 2018 met 3,5 procent gestegen. En die van digitale boeken met 3 procent gedaald. Kleinere, onafhankelijke boekhandels zijn sneller gegroeid dan de grote ketens.
Waar wijst dit op? Twee dingen. Ten eerste houden Amerikanen - temidden van hun digitale versnelling en hun webwinkelen - meer van print dan we denken. Ten tweede valt de groei van de boekenmarkt samen met de groei van de onafhankelijke boekhandel. Dan zeg ik: niches. Dit gaat niet over blockbusters (hoewel de VS er een paar serieuze hadden in 2018). Dit gaat inderdaad over niches. Over premium. Het betere boek. Het boek dat je bij de onafhankelijke boekhandel vindt.
Tweede anekdote. Een vriend die hard werkt en goed zijn boterham verdient, verwent zijn vrouw wel eens met een weekendje in een superdeluxe B&B aan de kust. Hij had een nieuw adresje gevonden en toen hij er ’s ochtends aan het schitterende ontbijt zat, vroeg de gastvrouw hoe hij haar had gevonden. “Ik zag een mooie recensie in Sabato, het zaterdagmagazine van De Tijd”, antwoordde hij. “Wel”, zei de vrouw, “sinds ik daar heb ingestaan, ben ik voortdurend volzet. Ze reserveren nu maanden op voorhand”.
Nog eentje. Elders op deze website lees je over de kleine, maar dappere voetbalclub die ik mee in het leven heb geroepen en waarvoor ik het communicatiebeleid uitstippel. Onlangs hebben we ons eerste clubmagazine uitgegeven. Met interviews, mooie foto’s van de voetballers en de sfeer rond het veld, met heel simpele advertenties om de echte content niet te verstoren en met publireportages waarin onze sponsors vertellen wat ze doen en waarom ze achter de club staan. Onderaan dit stuk kan je zien hoe het eruit ziet. En ik kan je zeggen: het is een weergaloos succes. Sponsors staan nu in de rij om er in te komen. De belofte om zo’n reportage te krijgen, trekt ook nieuwe sponsors aan. En iedereen spreekt me er over aan. Dat is de magie van print. De perfecte aanvulling van onze sociale media. Ook in de 21ste eeuw.
Wat gedrukt staat, heeft niet dat vluchtige. Zeker voor een merk dat wat verfijning uitstraalt, een goed verhaal heeft, mooi in beeld te brengen is, blijft print een niet te versmaden optie. Het geurt, het straalt iets uit, het kan op de salontafel. En inderdaad, je kan het niet zomaar retweeten. Maar veel printproducten kunnen online een verlengstuk krijgen. Of omgekeerd. Het kan het sluitstuk zijn van een geslaagde online-campagne.
Er is nog iets. Hoe meer bedrijven print afzweren, hoe origineler het wordt. Je valt des te meer op. Ik geloof nogal in golfbewegingen. En in timing. Jezelf op het juiste moment, in de juiste golf laten meedrijven, geeft een zalig gevoel.
Wil je meer weten over print? Volg deze website, of schrijf in op de nieuwsbrief. Ik zal nog veel tips geven, mooie voorbeelden tonen en verhalen vertellen over print, die ik ontworpen heb. Want ook al is dit de 21ste eeuw, het blijft een passie...
Geweldig, . Ik kijk ernaar uit om je reactie in mijn mailbox terug te vinden. Je hoort nog van me. Daar mag je op rekenen.
Voor alle duidelijkheid: je reactie wordt niet online gepubliceerd. Jij bent de enige die deze pagina nu met jouw reactie ziet. De volgende keer dat je deze pagina bezoekt, is ze verdwenen.
Wil jij jouw verhaal in een brochure, een website, een betaald artikel? Wil je dat jouw verhaal helder is? Inspirerend? Geloofwaardig en correct?
Ik werk al meer dan 25 jaar in de media. Vijf jaar lang was ik hoofdredacteur van de grootste krant/nieuwssite van het land.
Samen maken we jouw verhaal beter voor jouw klanten. Ik maak wat jij nodig hebt of ik help jouw team. Ik geef er ook lezingen over. Op deze website vind je heel wat tips en tricks.
Stukjes tekst delen op sociale media is eenvoudig.