Curiosity marketing
Wim Verhoeven merkverbeteraar

En als je je verhaal nu eens liet drukken?

08/01/19

Stel je voor. Marketing op papier. Een boekje. Een magazine. ‘Ben je gek geworden? Dit is de 21ste eeuw, man!’ Dat weet ik wel. Maar lees misschien toch even verder… 

Stukjes tekst delen op sociale media is eenvoudig.

  1. Selecteer de passage die je heeft getroffen.
  2. Zie de icoontjes van Facebook, Twitter en LinkedIn verschijnen.
  3. Kies het gewenste platform en volg de procedure

Een kort stukje, onlangs in De Morgen. “Amerika kampt met boekenschaarste”. De omzet van hardcovers is er in 2018 met 3,5 procent gestegen. En die van digitale boeken met 3 procent gedaald. Kleinere, onafhankelijke boekhandels zijn sneller gegroeid dan de grote ketens. 

 Waar wijst dit op? Twee dingen. Ten eerste houden Amerikanen - temidden van hun digitale versnelling en hun webwinkelen - meer van print dan we denken. Ten tweede valt de groei van de boekenmarkt samen met de groei van de onafhankelijke boekhandel. Dan zeg ik: niches. Dit gaat niet over blockbusters (hoewel de VS er een paar serieuze hadden in 2018). Dit gaat inderdaad over niches. Over premium. Het betere boek. Het boek dat je bij de onafhankelijke boekhandel vindt. 

Een mooie recensie

Tweede anekdote. Een vriend die hard werkt en goed zijn boterham verdient, verwent zijn vrouw wel eens met een weekendje in een superdeluxe B&B aan de kust. Hij had een nieuw adresje gevonden en toen hij er ’s ochtends aan het schitterende ontbijt zat, vroeg de gastvrouw hoe hij haar had gevonden. “Ik zag een mooie recensie in Sabato, het zaterdagmagazine van De Tijd”, antwoordde hij. “Wel”, zei de vrouw, “sinds ik daar heb ingestaan, ben ik voortdurend volzet. Ze reserveren nu maanden op voorhand”. 

Een nieuw magazine

Nog eentje. Elders op deze website lees je over de kleine, maar dappere voetbalclub die ik mee in het leven heb geroepen en waarvoor ik het communicatiebeleid uitstippel. Onlangs hebben we ons eerste clubmagazine uitgegeven. Met interviews, mooie foto’s van de voetballers en de sfeer rond het veld, met heel simpele advertenties om de echte content niet te verstoren en met publireportages waarin onze sponsors vertellen wat ze doen en waarom ze achter de club staan. Onderaan dit stuk kan je zien hoe het eruit ziet. En ik kan je zeggen: het is een weergaloos succes. Sponsors staan nu in de rij om er in te komen. De belofte om zo’n reportage te krijgen, trekt ook nieuwe sponsors aan. En iedereen spreekt me er over aan. Dat is de magie van print. De perfecte aanvulling van onze sociale media. Ook in de 21ste eeuw. 

Surf mee op de juiste golf 

Wat gedrukt staat, heeft niet dat vluchtige. Zeker voor een merk dat wat verfijning uitstraalt, een goed verhaal heeft, mooi in beeld te brengen is, blijft print een niet te versmaden optie. Het geurt, het straalt iets uit, het kan op de salontafel. En inderdaad, je kan het niet zomaar retweeten. Maar veel printproducten kunnen online een verlengstuk krijgen. Of omgekeerd. Het kan het sluitstuk zijn van een geslaagde online-campagne.

 Er is nog iets. Hoe meer bedrijven print afzweren, hoe origineler het wordt. Je valt des te meer op. Ik geloof nogal in golfbewegingen. En in timing. Jezelf op het juiste moment, in de juiste golf laten meedrijven, geeft een zalig gevoel. 

 Wil je meer weten over print? Volg deze website, of schrijf in op de nieuwsbrief. Ik zal nog veel tips geven, mooie voorbeelden tonen en verhalen vertellen over print, die ik ontworpen heb. Want ook al is dit de 21ste eeuw, het blijft een passie... 

  • Wat denk jij?

    Geweldig, . Ik kijk ernaar uit om je reactie in mijn mailbox terug te vinden. Je hoort nog van me. Daar mag je op rekenen.
    Voor alle duidelijkheid: je reactie wordt niet online gepubliceerd. Jij bent de enige die deze pagina nu met jouw reactie ziet. De volgende keer dat je deze pagina bezoekt, is ze verdwenen.

    Je reactie moet minimum 20 karakters tellen.

    Wat heeft dit te betekenen?

    Dit lijkt een ridicuul invulveld. Het is nogal wiedes wat je moet invullen! Maar software heeft het er doorgaans moeilijk mee. Het is dus een poging om dit formulier op een eenvoudige manier tegen misbruik te beschermen.

  • Zin in meer?

  • Hoezo, jouw verhaal kan beter?!

    Wil jij jouw verhaal in een brochure, een website, een betaald artikel? Wil je dat jouw verhaal helder is? Inspirerend? Geloofwaardig en correct?  

    Ik werk al meer dan 25 jaar in de media. Vijf jaar lang was ik hoofdredacteur van de grootste krant/nieuwssite van het land.

    Samen maken we jouw verhaal beter voor jouw klanten. Ik maak wat jij nodig hebt of ik help jouw team. Ik geef er ook lezingen over.  Op deze website vind je heel wat tips en tricks. 

    Zo werken we samen

  • Nu nog niet, maar later?

    Bedankt voor je e-mailadres.

    Er is een e-mail naar dat adres vertrokken

    1. om er zeker van te zijn dat het bestaat (ik wil geen "fake" e-mailadressen);
    2. om bevestiging te vragen (ik wil niet dat iemand anders je e-mailadres stiekem toevoegt) ;

    Je e-mailadres wordt pas toegevoegd als je op de bevestigingslink in de e-mail klikt. Doe je dat niet, dan ontvang je geen updates over iedereenbenieuwd.be.

    Vind je dit allemaal wel interessant, maar is het nu niet het moment om actie te ondernemen? Voeg dan je e-mailadres toe aan mijn mailinglijst.

    Ik geef je de toelating om mij via e-mail te informeren over nieuwe artikels, initiatieven en aanbiedingen van iedereenbenieuwd.be.

    Omwille van GDPR is jouw expliciete toestemming vereist. Aanvinken dus.

    Er staat een uitschrijfknop in elke e-mail die ik je via de mailinglijst stuur. Als je daarop klikt, wordt jouw e-mailadres uit mijn lijst verwijderd. Je ontvangt vanaf dat moment geen updates meer over iedereenbenieuwd.be. Ik behandel je persoonlijke data met de grootste zorg en respecteer jouw privacy.

You're part of the game

De samenleving verandert snel. Ook het nieuws. Of beter: ook de manier waarop mensen zals jij met nieuws omgaan.

Wat boeit je vandaag? Wat is nieuws voor jou? Hoe denk je over journalisten? Waarom brengen de klassieke media amper goed nieuws ? Waarom bereiken ze zo weinig jonge mensen?

Wat kunnen bedrijven, organisaties en individuen doen om nieuws te maken van hun innoverende projecten?

Vul je e-mailadres in. Ik stuur je ongeveer een keer per maand een update over mijn missie om op deze vragen een antwoord te vinden. Met verhalen die je op ideeën brengen.

Ik geef je de toelating om mij via e-mail te informeren over nieuwe artikels, initiatieven en aanbiedingen van iedereenbenieuwd.be.

Omwille van GDPR is jouw expliciete toestemming vereist. Aanvinken dus.

Er staat een uitschrijfknop in elke e-mail die ik je via de mailinglijst stuur. Als je daarop klikt, wordt jouw e-mailadres uit mijn lijst verwijderd. Je ontvangt vanaf dat moment geen updates meer over iedereenbenieuwd.be. Ik behandel je persoonlijke data met de grootste zorg en respecteer jouw privacy.