Brave the news
Wim Verhoeven Media-expert

Verwacht meer van journalisten. Daag hen uit. Begrijp de revolutie die onze media doormaken

Zaterdag krantendag: lang leve Goedele

Het blijft maar waaien en dan hoopt een mens op een boeiende zaterdagochtend met boeiende weekendkranten. Helaas lijkt de inspiratie mee weggewaaid. Daarom dit stukje over columns. Vaste waarden in onze media, als alle anderen het laten afweten. 

Zaterdag krantendag: waarom nostalgie nergens goed voor is

Zaterdag krantendag. De spanning is te snijden. En het verleden is één grote illusie. 

Zaterdag krantendag: met één inspiratiebron kom je het weekend door

Zaterdag krantendag. Véél inspiratie dankzij één man. Véél begrip voor jonge mensen. En één vraag over Bo Van Spilbeeck... 

Waarom zoveel slecht nieuws? (over Martine Tanghe en rauw vlees )

‘Dag, beste kijkers. De levensverwachting in de wereld is toegenomen. Ons land heeft minder CO2 uitgestoten. En we volgen een Belgisch bedrijf dat een gewéldige uitvinding heeft gedaan!” Martine Tanghe zou het journaal zo kunnen openen vanavond. Maar we weten dat ze dat niet zal doen… 

 

Het échte nieuws had niemand gezien

Het is slechts één dag uit het hele nieuwsjaar 2018. Maar die dag zegt àlles over hoe ons nieuws gemaakt wordt. 

Zaterdag krantendag: zon, meisjes en een pleidooi voor de kunstheup

Zaterdag krantendag. Wat onthouden we? 

Het béste nieuws op de site? Dat kwam van Lesley-Ann Poppe!

Jonge mensen betalen niet voor nieuws. Adverteerders haken af. De klassieke media verliezen terrein. Hoe dat komt? Er zijn veel oorzaken. Maar wellicht zit de belangrijkste oorzaak op hun eigen redacties!

Nee, de journalist van morgen moet niet “alles” kunnen

“Wat moeten onze studenten journalistiek kunnen?”, vroeg een docent onlangs aan een van onze Vlaamse hoofdredacteurs. “Alles”, was het antwoord. “Een stuk maken. Voor de site werken. Sociale media beheersen. Filmen. Fotograferen. Monteren. Alles”. Kijk, daar word ik toch een beetje bang van… 

 

You're part of the game

De samenleving verandert snel. Ook het nieuws. Of beter: ook de manier waarop mensen zals jij met nieuws omgaan.

Wat boeit je vandaag? Wat is nieuws voor jou? Hoe denk je over journalisten? Waarom brengen de klassieke media amper goed nieuws ? Waarom bereiken ze zo weinig jonge mensen?

Wat kunnen bedrijven, organisaties en individuen doen om nieuws te maken van hun innoverende projecten?

Vul je e-mailadres in. Ik stuur je ongeveer een keer per maand een update over mijn missie om op deze vragen een antwoord te vinden. Met verhalen die je op ideeën brengen.

Ik geef je de toelating om mij via e-mail te informeren over nieuwe artikels, initiatieven en aanbiedingen van iedereenbenieuwd.be.

Omwille van GDPR is jouw expliciete toestemming vereist. Aanvinken dus.

Er staat een uitschrijfknop in elke e-mail die ik je via de mailinglijst stuur. Als je daarop klikt, wordt jouw e-mailadres uit mijn lijst verwijderd. Je ontvangt vanaf dat moment geen updates meer over iedereenbenieuwd.be. Ik behandel je persoonlijke data met de grootste zorg en respecteer jouw privacy.