Brave the news
Wim Verhoeven Media-expert

Het béste nieuws op de site? Dat kwam van Lesley-Ann Poppe!

02/01/19

Jonge mensen betalen niet voor nieuws. Adverteerders haken af. De klassieke media verliezen terrein. Hoe dat komt? Er zijn veel oorzaken. Maar wellicht zit de belangrijkste oorzaak op hun eigen redacties!

Stukjes tekst delen op sociale media is eenvoudig.

  1. Selecteer de passage die je heeft getroffen.
  2. Zie de icoontjes van Facebook, Twitter en LinkedIn verschijnen.
  3. Kies het gewenste platform en volg de procedure

Eén willekeurige ochtend, één willekeurig moment, op de website van één van de grote Vlaamse kranten. Zet je schrap, dat klinkt namelijk zo: 

 “Hallucinante beelden van plundering apotheek door relschoppers: “Medicijnen! Medicijnen!”

Ouders gaan nu ook al op de vuist tijdens jeugdkoersen: “Schrijnend om te zien hoe ze elkaar te lijf gaan”

 Zeven minuten maakten wereld van verschil voor ouders van Noor: “Man heeft me aangemoedigd”

 Banale caferuzie over voetbal ontaardt: vader (39) van twee kinderen komt om

 De voorbije dagen ook gestoken door een mug in het midden van de winter? “Wen er maar aan”

 Mislukte kus voor ogen van camera wordt internethit

 Vertragingen vliegverkeer gaan fors toenemen

 Lesley-Ann Poppe: “Kevin en ik hebben supergoed nieuws”

 Jaar na “Project Axel” : bijna alle deelnemers weer in armoede

 Conclusie? Het béste nieuws van die ochtend kwam blijkbaar van Lesley-Ann Poppe. 

 Nu denkt u: “Ach, dat zal nieuwsblad.be zijn. Of hln.be  Dat zijn sensatiezoekers. Dat weten we al jaren. Kijk toch naar de kwaliteitsmedia!” Maak u niet ongerust: dat deed ik. Lees maar mee op de website van een van onze zelfverklaarde kwaliteitskranten, dezelfde ochtend, hetzelfde tijdstip. Tussen haakjes: ik vermeld àlle nieuwstitels, ik nam er ook screenshots van. Mocht u me niet geloven…  

‘Brusselse politie hervormen om straffeloosheid aan te pakken”

 Einde lijkt in zicht voor prijsbrekers op energiemarkt

 Amerikaans leger excuseert zich voor tweet

 De telecomjongens hebben grote dromen

 Netflix schrapt uitzending in Saoudi-Arabië na klacht over kritiek op kroonprins

 Twijfel over leeftijd oudste vrouw ooit

 Ouders gaan op de vuist tijdens wielerwedstrijd

 Wordt Pocahontas eerste Madam President van VS?

 Man die in landingsgestel verscholen zat, stort neer bij opstijgen vliegtuig

 Alpensneeuw verraadt onze vervuiling

 De dreiging van de rauwe Amerikaanse ongelijkheid en een posttotalitair Chinees staatskapitalisme

 Een jaar van belangrijke keuzes

 Comite I waarschuwt voor manipulatie verkiezingen

 Het is een topwinter voor muggen

 Eigen kweek: alles blijft bij het suffige oude

 

Op deze website stond er gelukkig nog ergens een cartoon tussen. Was me dat lachen!

Mijn punt? Onze klassieke media zijn vaak inktzwart. Buitensporig sensationeel. Extreem negatief. Wat hierboven staat, inspireert niet. Het breekt alleen maar af.

We stellen ons vaak de vraag waarom onze klassieke media terrein verliezen. Waarom jonge lezers steeds moeilijker de weg vinden naar een betalend lidmaatschap. Waarom adverteerders afhaken. Waarom alles achteruit bolt en redacties moeten inkrimpen.

Er zijn heel wat redenen, ik kom er nog op terug, maar één ervan is alvast deze: klassieke media zien hun website nog altijd veel te veel als een clickmachine. Want clicks zijn lezers. En lezers zijn data en advertentie-inkomsten. Maar een website hoort toch ook een visitekaartje te zijn? Een totaalbeeld van wie je bent? Een versterking van je merk? Nou, dat ziet er dan niet al te best uit…

 

  • Wat denk jij?

    Geweldig, . Ik kijk ernaar uit om je reactie in mijn mailbox terug te vinden. Je hoort nog van me. Daar mag je op rekenen.
    Voor alle duidelijkheid: je reactie wordt niet online gepubliceerd. Jij bent de enige die deze pagina nu met jouw reactie ziet. De volgende keer dat je deze pagina bezoekt, is ze verdwenen.

    Je reactie moet minimum 20 karakters tellen.

    Wat heeft dit te betekenen?

    Dit lijkt een ridicuul invulveld. Het is nogal wiedes wat je moet invullen! Maar software heeft het er doorgaans moeilijk mee. Het is dus een poging om dit formulier op een eenvoudige manier tegen misbruik te beschermen.

  • Zin in meer?

  • Hoezo, het nieuws kan beter?

    Wil je écht weten wat er beweegt bij onze media? Waarom ze best  verjongen, vernieuwen en beter nieuws brengen? Wil je weten waar de media van morgen zitten? 

    Ik werk al meer dan 25 jaar in het nieuws. Vijf jaar lang was ik hoofdredacteur van de grootste krant/nieuwssite van het land. 

    Volg mij op deze website of via de sociale media. Ik geef lezingen, coach journalisten, hoofdredacteurs of redacties en begeleid organisaties in een veranderingsproces. 

    Zo vertel ik je alles